tisdag 4 november 2008

Vem blir mina barns Beppe?


Beppes godnattstund...
Få var de kvällar jag, som litet kid i början av 70-talet, INTE såg detta program. I dagarna skulle Beppe Wolgers, denne karismatiske allkonstnär fyllt 80 år och det firas på diverse sätt runtom i landet. Jag behöver inte fira på något speciellt sätt, ty Beppes dockor, med Beppes egna lugnande, trygga röst bakom, har för alltid satt spår hos mig.

Jag minns magin jag kände där framför TV:n, hur jag rycktes med och levde mig in i dockornas olika personligheter, delade deras sorg och glädje i deras lilla värld.
Jag minns även Beppe som Pippi Långstrumps pappa, lika karismatisk i denna roll, när han bla seglade på de sju haven. Kassettbandet med just den historien spelades om och om igen hemma i flickrummet. Än idag kan jag ordagrant återge replikerna.

En liten fundering: Vem blir mina barns Beppe? I dagens myller av alla hundratals barnkanaler, vem axlar Beppes mantel? Blir det Hannah Montana, High School Musical-gänget, Transformers...? Vad kommer mina barn att ha för bestående minnen av sin barndoms TV-program?

Det kanske var enklare förr, med ett begränsat utbud i form av två TV-kanaler. Nu är läget ett helt annat. Men vi är ju barn av vår egen tid och därför har vi vuxna ett ansvar att "föra traditionen vidare".

Jag vill definitivt föra beppetraditionen vidare. Redan idag tänker jag inhandla Beppes godnattstund på DVD, så att man har den tillgänglig, för alltid...

So long!

1 kommentar:

jenny sa...

Hej Lotta!
Vad bra du skriver, ska bli kul att följa din blogg!
kram Jenny