måndag 10 november 2008

Svala synvillor

Jag möter dem dagligen.
Dessa människor, som på något oförklarligt sätt verkar så totalkontrollerade, så lugna och så...svala.

Jag ser dem vid dagis.
När jag själv svettas floder redan vid entrédörren kommer de helt lugna och fina med avverkat ärende.
Inte ett hår har krökts på deras huvuden, ingen lervälling från små barnstövlar har befläckat deras kläder och kanske nynnar de till och med på en liten sång, i bästa familjen -von- trappstil.
Till synes obemärkta har de tagit sig igenom denna stressituation numero uno.

Jag möter dem igen.
I mataffären svävar de fram mellan hyllorna och tar för sig av allt de behöver, efter en nogrannt genomtänkt handlingslista. De passar också på att handla till matförråden där hemma, reserver är ju bra.

Hur gör de?
Går de upp fyra timmar tidigare varje morgon för att in i minsta detalj hinna planera sin tillvaro, så att de aldrig blir så där svettstressiga? Eller har de ett jobb som inte kräver 200 procents fullständig närvaro, utan där man kan sitta och fixa lite med annat?

Eller de kanske...inte finns.
Kanske är de produkter av min egen fantasi, de där svala synvillorna...?










Inga kommentarer: