tisdag 4 november 2008

Tekniknörd...tekniknördig

Nyss hemkommen från en spending spree...
Bakgrunden till denna är att jag imorse fick i uppdrag av min man att handla diverse teknikprylar, till datorn mestadels, i en närbelägen affär som råkar ha kanonrea just idag. Jag jobbar inte heltid så tisdagar är MIN dag.

Bepansrad med en ängels tålamod och med snorpappret till hands i kappfickan (jag är genomförkyld efter ett blött besök på Kolmården i förra veckan) stegade jag iväg till affären.

Jag hade förväntat mig minst en 20 meter lång kö på trottoaren utanför och fullt med köpstinna karlar, ja, lite könsbetonat är detta med teknik, tycker jag.

Men vad finner jag?
Visserligen många köpstinna karlar, och några kvinnliga dito också, men ingen kö, ingen stress, ingen hets. Jag kunde lugnt stega in i afffären, plocka åt mig nästan allt som stod på listan och lika lugnt stega ut igen, otroligt stolt över mig själv.

Då jag tidigare i mitt liv besökt liknande affärer har jag ofta drabbats av någon sorts panik, mestadels beroende på att jag inte hittar i affären och att jag också kan så lite om de prylar som finns där.

Jag är väl inte helt tekniknördig men långt ifrån någon tekniknörd. Faktum är att jag är lite avis på mina barn som på ett sådant självklart sätt växer in i hela datasvängen, medan jag tar otrolig tid på mig att förstå och lära mig nya saker. Men, med handen på hjärtat, klarar jag mig dock ganska bra ändå; jag kan det jag behöver kunna och skulle jag behöva kunna mer lär jag mig det så småningom.

Man undrar hur mycket mer tekniken kommer att utvecklas framöver, förstås massor.
Vad kommer mina barn berätta för sina barn om sin barndoms tekniska resurser? Tanken svindlar då jag tänker på att jag använde dator för allra första gången då jag var runt 20 år och vad har inte hänt sedan dess, på 16 år...

Nåväl, för att jämna ut balansen här hemma (manligt/kvinnligt) kände jag mig tvungen att besöka en annan affär och köpa några kuddar i lila och brunt, vilka jag fingrat på i några månader. De pryder nu golvet i barnens rum och kommer användas som sittkuddar då de spelar Playstation mm.

Ha det bra!

Inga kommentarer: