onsdag 19 november 2008

Eldfara


Ja, nu är det bara att brassa på, nu skall det mysas i kubik.

När novembermörkret kommit med besked vill man pigga upp sig med sina kära ljus och värmeljus varje dag, så skall det va!

"Måste du ha ljus ÖVERALLT , det är ju inget thailändskt tempel vi bor i", tycker den småsnåle smålänningen som jag råkar vara gift med.

Joo, the more the merrier, kom och värm min frusna själ och det är ju så billigt med värmeljus, säljs i storpack på det stora möbelvaruhuset..

STOPP, precis här STOPP!

Idag hade jag och några av mina elever sk brandutbildning. Det innebär att trevliga, stiliga brandmän kommer till oss på skolan och berättar viktiga och faktiskt livsavgörande saker.
Som att det är värdefullt med rätt brandutrustning hemma.
Rätt utrustning kan vara: Brandvarnare i varje rum, brandfiltar samt olika brandsläckare för olika ändamål i olika rum. Det finns nämligen kolsyre-, skum, pulver- och vattenbrandsläckare. Vattenbrandsläckare är till exempel inte direkt att föredra vid bränder i elektriska apparater.
Upplysningen att till och med 6-åringar klarar av att tyda de bilder på brandsläckartuberna som exakt visar användningsområdena, fick mig verkligen att pusta ut.
Jag kom på att vi faktiskt har en brandsläckare, "i torpet ja" upplyste mig sonen...

Man bör också ta reda på närmaste och säkraste brandväg ut och även undersöka om det finns brandstegar.

Jag hade med andra ord bråda tider när jag kom hem, det var mycket som skulle kollas och checkas. Och det är mycket som måste inhandlas...

Slutligen, en varning utfärdas så här i (nästan) juletid:

Särskilt de billigare värmeljusen kan vara direkt brandfarliga. Då ljusmassan börjar smälta och blir varm kan den börja brinna om veken liksom lägger sig ned vågrätt. Ibland kan värmen leda till explosioner och vad detta kan leda till är inte så svårt att föreställa sig.

Det är dock svårt att föreställa sig EXAKT hur det känns att vara med om en brand och hur man bearbetar det upplevda.

Med tillstånd av poeten själv, vill jag delge er en 11-årings upplevelse av en brand i sitt rum, en brand som kunde slutat RIKTIGT illa och som orsakades av...ett värmeljus

Det brinner, brinner, brinner
Jag ser alla mina saker försvinner.
Elden flammar upp
Där försvann min porslinstupp.
Elden blir stor och mäktig
Men ändå på något sätt präktig
Elden kommer som ett hot
Jag och rummet är täckt av sot.
Jag önskar att det aldrig hänt
Och jag aldrig ljuset tänt
Gul, orange och röd,
tur att min familj inte är död.

Take care!

Kramisar



OBS! Värmeljus på batteri finns att köpa lite överallt och är ett mysigt och definitivt brandsäkert alternativ.

http://www.youtube.com/watch?v=0RzGP3Si5Ns




































Inga kommentarer: