tisdag 16 december 2008

Miljömärkt sambo



Det är mycket nu...i vårt hus.




Trots bistra flyttider har flera lägenheter skiftat ägare lately. Majoriteten av de hitflyttade är unga par som slagit sina påsar ihop och blivit sambos.

Som sammanboende kan det hända att små egenheter dyker upp hos partnern efter en tid, man måste kompromissa, ge avkall, förändra och behålla; såväl i stort som i smått.

För så där en tretton år sedan, shit vad gammal jag blev nu, förvandlades jag från ensamboende till sambo och märkliga ting utspelade sig framför mina ögon:

Plastpåsar diskades, hängdes upp på tork i den minimala enrummaren samt återanvändes. Lilla miljötalet hölls om man felade vid sorteringen av sopor och till den närmaste förpackningsinsamlingen var det på denna tid ganska lååångt. Till affären medtogs något så ovanligt som tygkassar eller fula trunkar och jag upplevde tusentals stirrande ögon.
Ni förstår att det var en liten miljönisse som jag fått på kroken, eller som hade krokat mig, to be honest.


Det är några år sedan nu och självklart har även min miljöpollett trillat ner. Man har blivit äldre, klokare, mer upplyst och välinformerad i största allmänhet. I dagens klimatsmarttänkande samhälle är miljötänket fast förankrat hos många och återanvändning, sopsortering, släckning av lampor mm ingår som en naturlig del i vår vardag, inte längre utgörande något exotiskt inslag. Man vill ju liksom att det skall finnas någon liten plätt natur kvar till ens framtida barnbarn...

Plastpåsar är en smidig, väl använd bruksvara men tyvärr även en riktig miljöbov. Olja krävs vid produktionen av plast och att bryta ned denna tar sedan uppemot 400 år. Läste någonstans att varje år används det mellan 500 miljoner och en triljon (hur många nollor är det?; både maken och sonen sover så jag kan inte fråga...), plastpåsar i världen och att varje plastpåse i snitt används i 30 minuter. Hur många använder du så här i jultider?

Som den icke bilburna stadsbo jag mestadels är inser jag att jag faktiskt,ofta , är ett riktigt miljöföredöme: Utrustad med stora ryggsäcken, så jag orkar bära RIKTIGT mycket, beger jag mig ut på mina spending sprees...


Kramar till alla gröna nissar out there!

Miljöhymn...en espanol (?)
http://www.youtube.com/watch?v=4KbXz-eVRJY

Inga kommentarer: