måndag 22 december 2008

Fruktlös tomtejakt




Jo, jo...




...en annan köpte ALLA julklappar på tre timmar i det julklappsinferno som råder på gator och torg. Nja, nu var jag inte riktigt honest, katternas klappar är inte klara än...

Mäkta stolt efter dagens bragd, vilken förresten gjordes möjlig tack vare dotterns förvaring på dagis samt sonen i trygga händer hos en kompis görandes bl a mozartkulor, var det så dags att bege sig upp på vinden för julpyntsracet.

Eh, var ÄR tomtarna? Minns att jag efter förra julen gjorde något av en nyordning då jag packade ner allt pynt; gamla saker fick nya kartonger med tydliga etiketter. Tydligen blev det lite för nytt och modernt, för jag fann endast grejerna till julgranen.


Tomtarna, varandes alltifrån småtomtar från min barndom till förra årets dagis-och skolproduktion are således no more. De som liksom brukar svepa in hela lägenheten i tomtelandsnostalgi...

Mamma, det gör inget, det blir jul ändå, var dotterns kommentar. Vet inte om hon verkligen menade vad hon sade eller om det eventuellt hade något litet att göra med en ovilja att vistas någon längre tid på en mörk (ljuset släcks med jämna intervall på vår vind så dottern agerade tändare) och kall vind, iklädd t-shirt, tights o mina klackstövlar.

Ja, ja, julefriden uppnås ju inte genom materiella ting utan har mera andliga grunder, eller hur?

Fast när det gäller riktig julgran, DÄR kompromissar dottern INTE.

Ännu blickar man således ut över ett granlöst vardagsrum, men imorgon, då skall maken och dottern ut på en Christmas tree hunt...

I andlös spännning...hasta manana!

Inga kommentarer: