onsdag 17 december 2008

Doktorer på hjul




På min traditionella lilla morgonpromenad till tunnelbanan tidigt imorse gled den förbi, bilen som fångade mitt sömniga morgonintresse med texten "Doktorn kom hem" skrivet all over.


Men vad är detta? Har vi vår egen motsvarighet till australiensiska"The Flying Doctors"? Fast då mer "The Driving Doctors"?

Givetvis slängde jag mig över Google så fort jag kom åt. Och ja, vi har våra alldeles egna, körande doktorer i området där jag bor. Tydligen är denna husläkarmottagning helt nyetablerad och deras motto är att vara tillgängliga för alla och då erbjuda hembesök. De vänder sig nämligen särskilt till "äldre personer samt stressade småbarnsfamiljer". There is a God after all...

Måste verkligen säga att det känns skönt att även sjukvården hakar på dagens trender; jag menar nu kan man ju få i stort sett allt hemlevererat till den egna ytterdörren, alltifrån matkassar, julgranar till...doktorer. Särskilt husläkarmottagningarna, vilka man som småbarnsförälder ofta har en slags hatkärlek till, har länge behövt hotta upp sig och få sig några rejäla ansiktslyft, anser jag.


Apropå julgranar har jag ännu inte lagt rabarber på någon liten, vit plastgran. Trots värsta bedjande hundögonen gentemot maken tycks han ännu inte riktigt ha fattat vinken...

Funderar förresten lite kring om kombinationen mormors fina julgranskulor/liten urgullig, underbar men ack så livlig kattunge, egentligen är så lyckad...Det får nog bli till att ta fram IKEA:s studssäkra varianter som legat i träda sedan kidsen var små och nyfikna...

Kramar till alla med lekfulla kattungar out there!

Inga kommentarer: