måndag 8 december 2008

Midsommarstång och gratiskaffe




Jag har verkligen gjort allt i helgen...



...för att, once and for all, få till den där rätta mysgosiga julkänslan: Jag har ätit saffranslax, pepparkaksfil, som var så söt att det kändes som om man ÅT deg, gott en sekund men sedan otroligt kvalmigt. Som kronan på verket har jag även provsmakat julkaffet, det var mums det.

"Du kanske skall sluta med att försöka hela tiden, slappna av istället" sade en av rollfigurerna i den pinsamt förutsägbara komedin med bl a Sarah Jessica Parker som jag och min man såg på trean igår kväll. Uppmaningen riktades till just Sarah, som hela tiden försökte anpassa sig till sin relativt nye pojkväns familj, med ödesdigra konsekvenser...

Jag tänker härmed ha en lugn och skönt avslappnad feeling gentemot julen; liknande den min son har. Igår var han på sitt pyssliga humör och skulle göra någon slags juldekoration. Stolt som en tupp visade han mig resultatet: "Det skulle blivit en julgran men det blev visst en midsommarstång istället. Jag ställer den här mitt på bordet, mamma".


Slutligen ett tips till alla snåla, fikasugna medmänniskor: Jag och maken spenderade några timmar på stan igår, tittandes på en ny soffa. Joo då, nu då tapeterna alldeles nästan sitter där de ska måste man ju ha lite nya projekt på gång.

Affärsrundan blev förresten ganska lyckad, visserligen bokade vi ingen soffa men vi såg en soffa som BÅDA kunde tänka sig, ett riktigt halleluja moment! Att meningarna delades då vi skulle kolla vilket TYG, av alla 45 möjliga alternativ, soffan skulle kläs i, är en liten bisak.
Jag följer nämligen alla inredares supertips om lugna basfärger i själva möblemanget men med kuddar och övrig inredning i accentfärger. Maken vill mer köra igång med själva accentfärgen direkt på soffan, gärna i något brokigt, häftigt mönster ...

Nåväl, vad jag lade märke till var att det definitivt inte behövdes köpas någon fika. I så gott som varenda affär låg det drösvis med pepparkakor, i och för sig på disken vid kassan så man inte kunde roffa åt sig pinsamt många. Men i alla fall, allt som är gratis är bra. Och kammar man bara håret på andra sidan känner kanske expediten vid kassan inte igen en...

Vidare bjuder flera affärer även på gratis kaffe. Och då är det inte något blaskkaffe, utan RIKTGT gott kaffe från fin automat, som vi talar om.


Min man står förresten högt i kurs just nu, igår lagade han alldeles själv vår totalkraschade dator (med liite coachning från svågern, men ändå...).

Kramar till alla med händiga män!








Inga kommentarer: