söndag 21 december 2008

Evening thoughts





En jullovscelebrerande Lotta calling...


Uppkrupen i min lilla julbädd konstaterar jag att flera saker tyder på att jag nog faktiskt ÄR ganska relaxad,trots allt. (Alternativt kan det även handla om någon slags uppskjutarmentalitet...):

1, Jag låter barnen vara uppe o dansa till Troy och gänget (High School Musical) till kl 22.30. De har sovmorgon imorn och jag har ingen milslång lista med vuxengrejer att fixa. Bara NÅGRA oinslagna julklappar instuvade och kamoflerade i garderoben, men något skall ju göras dagen före julafton; och butiksinslagna klappar ger ingen julfeeling...

2, Kidsen njuter av julgodistillverkning med en mamma som inte tjafsar o förmanar om spill och kladd. Förresten är de så stora nu att mamma spiller o kladdar minst lika mycket. Synd att det bara blev ca 30 bitar vardera av ischoklad o knäck. Med minst två provsmaksbitar per person blev det visst inte så värst många över...Men, men det går att göra fler.

3, Det tillverkades också, helt odramatiskt, pepparkakor tillsammans med kusinerna i fredags. Det bakades kakor i alla dess former; kaniner, katter, vissa blev tjockare än andra. Sonen gjorde dessutom eget urgulligt pepparkakshus som dekorerades med silverkulor, marsipantomtar samt marshmallowsnögubbe. Allt gick väl men dottern hade kanske missuppfattat något ty hon ville ha lypsyl på kakorna...

4, Jag skjuter upp storstädningen så länge det bara går: "Ät gärna bulle i soffan, ja, ta en till, vet ja, snart skall vi städa, alldeles snart...".

5, Faktumet att vi fortfarande inte har någon gran skapar ingen hysteri hos mig. Så synd/vad skönt att granförsäljningen vid både Bauhaus o Plantagen var stängda idag. Då jag försiktigt föreslog inköp av en plastgran, kanske a white one, opponerade sig dottern å det bestämdaste: "Jag vill ha en riktig gran".

6, Och slutligen bekommer det mig inte alls att alla klappar inte är inköpta, ja inte ens riktigt planerade än.

Det som ändå oroar mig lite är att så fort jag kommer in i något varuhus eller liknande så drabbas jag av någon slags varuhussjuka. Jag blir så där alldeles vansinnigt, oåterkallerligt supertrött och jag vill liksom nästan genast sätta mig ner och fika...
Shopping suger, that´s a fact!


Kramar till alla relaxade människor out there!





1 kommentar:

Josephine Boman sa...

Ja, det blir Jul ändå! Barnen vill nog ändå mest att man ska vara lugn och glad och relaxad på julen, hellre än att det är storstädat... Vi relaxar här i Sälen nu, så skönt! Stora julkramar till er.