tisdag 30 december 2008

Coola kallingar



Jag vet inte vad det tagit åt mig på sista tiden men jag känner inte riktigt igen mig själv.




I vanliga fall är jag en ganska orolig själ som funderar över det absolut VÄRSTA som kan hända i absolut ALLA situationer; eller som min man brukar säga "Du målar alltid fan på väggen, din lilla pessimist". Men man kan ju inte heller bli besviken på allvar då, om man liksom förutspår de hemskaste av scenarier, eller hur?

Det enda jag målat på senare tid är, strictly speaking, listerna i hallen...Och jag brukar kalla mig själv för en praktisk realist. NÅGON måste nämligen ibland ta ner den där optimistjollen, som jag är gift med, från de astronomiska höjderna till marknivån...

Nåväl, nu närmar sig det nya året och jag borde se det med viss skepticism an, ty nyår är så intimt förknippad med en massa farhågor om vad som komma skall, jorden kommer kanske till exempel gå under?!? Bara själva nyårsafton i sig är en farozon, med alla raketer (tänk på de stackars hundana...) och vad ska man ha på sig; tänk om det blir "fel" klänning? Tänk om maten man lagar inte blir bra? Tänk om...?

Men som sagt, i nuläget kör jag någon slags cool "det löser sig alltid"-jargong, gör det bästa du kan så kan du inte göra bättre, go with the flow: Jag kör den lilla svarta i år igen och jag gillar i alla fall maten vi skall fixa till förrätt...

Antar, rent krasst, att detta tillstånd är en liten lugn, skön parentes i mitt liv, snart avlöst av mer traditionellt oroliga tider, för jag är en worrying kind.

Jag skall i alla fall njuta av min tillfälliga ro och kanske passa på att fundera över vilka nya ord som kommer med i Svenska akademins ordlista. Språkrådet har som vanligt sammanställt en "årets lista" över våra nyfödda, svenska ord (detta gör Språkrådet varje år). Vilka av dessa som sedan kvalar in i den berömda ordboken är ännu ej bestämt men jag kan nämna att ordet "kalsongbadare" är en het kandidat. Ordet härrör sig från företeelsen när yngre killar badar med märkeskalsonger under badshortsen.


Kramar till alla nyårsfirare out there och simma lugnt!




Förbjudet på vissa håll men kanske på väg in i SAOL...

Inga kommentarer: