tisdag 6 april 2010

Fotofix


Nu ni, nu har jag börjat...

...med projekt "Systematisering samt katalogisering av familjens foton av diverse olika slag".


Jag är EXTREMT uruselt dålig på detta och min man, som dagligdags pratar om det trista i vår totala fotoanarki, anser sig tyvärr inte ha tid (eller kunskap, fast det erkänner han inte) att ta sig an detta gigantiska arbete.

Så, eftersom jag är ensam hemma då maken jobbar "på fältet", sonen är på fotbollskurs och dottern, av egen fri vilja, uppehåller sig på skolans fritids, har jag precis tagit första steget.

Och det innebar att helt sonika skapa årsvisa mappar på min egen dator.
Va, har människan inte ens ordnat ordentliga mappar???Nej, just det, på detta stenåldersstadie befinner jag mig fotomässigt.

Än så länge har jag endast fört över mina egna mobilbilder och jag ställer mig frågan: Hur många hundra bilder har dottern egentligen tagit med min mobilkamera och hur kommer det sig att majoriteten av dessa uppvisar samma motiv; en Sara i olika poser?

Men, men hu har jag chansen att radera och stuva om ganska så rejält och målet är såklart att fixa in även makens mobilfoton samt mästerverk från våra digitala kameror.

Steg number two stavas, något vattentätt, b-a-c-k- u-p system. Kanske använder jag den externa hårddisk, som efter flera månader fortfarande befinner sig i något oförklarligt ouppackat tillstånd; eller så utnyttjar jag Wii-spelaren där jag faktiskt lyckades spara några bilder för några år sedan.

Har slutligen tankar på att fixa en familjens egna hemsida, enkom för att användas i något slags fotoalbumssyfte. Då spelar det liksom ingen roll om maskinerna kraschar ihop totalt hemmavid, bilderna svävar ju omkring därute i cyberspacen...

Just det, sju oframkallade rullar från barnens småbarnsår ligger och bränner också;KAN man fortfarande framkalla kort "på gammalt vis"?!?

Undrar avslutningsvis om det möjligen finns någon diagnos på sådana fotosystem-samt kataloglösa människor som jag?

Sorterande kramar från mig!


3 kommentarer:

Josephine sa...

Tyvärr har jag samma sjukdom... SUCK. Och inte har jag börjat göra något åt det heller. Sedan något år tillbaka har vi inte heller någon kamera och tar aldrig bilder knappt alls.

Lotta sa...

Hi,hi tvillingarna X och Y...Jag har fixat med detta HELA dagen men har knappt kommit någonvart alls. Och min förbaskade dator kan på ngt jättedumt sätt inte ta emot filmerna från vår bara två år gamla filmkamera.

Det är väl inte idé att ens tänka på att få över sådana från vår videokamera modell 2000...Jag vill så gärna bara samla ihop allt på ETT enda ställe, jag har inga högre krav än så; sitter inte och skriver en massa bildtexter och så.

PUST

Saknar dig!!!!!Kram

Josephine sa...

Och jag saknar diiig!!! (och våra foton får baske mig vänta lite till, med risk för att barnen tycker att jag är en urusel mamma när de växer upp...). Kan man inte köpa sådana här tjänster någon stans? Med rut- eller rit-avdrag eller nåt?!!

KRAAAMMM