lördag 26 september 2009

Torptankar...


Som en gammal vevgrammofon, är sonen ibland...trög i starten men sedan går han av sig själv.

Det finns inget att göra här, menade den manliga avkomman för en stund sedan, då han vägrade att gå ut i vår underbara torpträdgård och leka; näe, han skulle minsann uppehålla sig inne, på nätet, letandes värdefulla pokemonkort på Tradera.


Emellertid lockades han ut för att inspektera den nytillverkade grävlingsfällan. Ett sådant odjur huserar numera under vårt torp....Lite rädd var jag allt då jag i natt behövde uppsöka utedasset, jag sjöng och stövlade på rejält för att herr/fru grävling skulle höra mig riktigt ordentligt.


Det blir en snabbvisit här, på grund av diverse andra åtaganden som fotbollsmatcher och jobb. Inte desto mindre njuter jag av landet, av hösten, som doftande viner i träden...


Hittills idag har jag samlat hösttecken tillsammans med dottern, hoppat studsmatta, käkat underbara plommon av egen produktion samt inspekterat och funderat på vad vi behöver göra i trädgården.


Fast den stora höströjningen blir under nästa torpbesök; då skall exempelvis alla grenar från sommarens nedhuggna träd tas bort...Inomhus är projektet numero uno renovering av den gamla vedspisen. Min stora dröm är att vi en lördag i december kan förflytta det traditionella pepparkaksbaket med kusinerna från lägenheten hit ut och värma upp hela stugan på ett kick.


Nu måste jag sluta, datorn är hett villebråd för dottern, som efter mycket utelek tillåts gå in på Bolibompa...


Härliga höstkramar från torpfröken




Inga kommentarer: