måndag 12 oktober 2009

Från en matmor


Vantvägrare är vad jag är!

In i det längsta struntar jag i att använda de där stickiga, kliiga sakerna; in i det längsta försöker jag vägra inse att sommarvärmen ofrånkomligt är far away.


Vantar=vinter, så är det bara. Under min härliga powerwalk innan hämtning tidigare idag, insåg jag att det nästan bara var moi som varken bar vantar, mössa eller dunjacka. Men hallå, dunjacka och powerwalk=toksvettning!

Dock kapitulerar jag vad det lider, då händerna transformerats till kliiga, stickiga, torra små stackare...

Här sitter jag förresten och väntar på att de timjansbakade rotfukterna med feta, kyckling och citron-och honungsolja behagar bli klara; ja, ikväll begås det premiär för första middagen a la Linas Matkasse.

En snäll liten människa meddelade på mobilen kl 17.03 att nu stod kassen utanför vår dörr och väntade; för nej, riktigt till 17 hade jag inte hunnit hem (leveranstiden är utsatt mellan 17-22). Hela vägen från skolan sjöng dottern på en egen jingel för Linas matkasse. Folk stannade till, pausade en stund, tittade och log,(i mjugg???). Hon har en rejäl stämma, min lilla tösabit...

Under uppackningen visade katterna en ovanligt stor entusiasm och nyfikenhet...för papperskassen.

Tillagningen av dagens rätt var busenkel, fast den betecknas som medelsvår i infobladet. Känner mig därmed oerhört van, erfaren och lite småkaxig i köket, a piece of cake och Tina, släng dig i väggen...

Fast filosofin och tanken bakom är just också att maten skall vara enkel att göra, och god, och näringsriktig, och ekologisk...

Kidsen blev dock lovade hemmagjord risgrynsgröt till mat, med mandel på sonens begäran, och eftersom jag inte visste exakt ankomsttid för kassen var jag tvungen att hålla mitt ord. Så resultatet: En stor balja gröt för Sex personer samt förmodligen två rejäla lunchlådor till mig och maken.

Full av gröt vilar nu dottern ut framför High School Musical 2; kanske Troy får sig en jingel på väg till plugget imorgon?

Själv väntar jag avslutningsvis på att fotbollskillarna skall klampa in genom dörren och strö lite konstgräs över hallen; det är märkligt likt muslort, tycker jag...


KRAAAAAAAAAAAAM!

Inga kommentarer: