tisdag 30 juni 2009

Ode till en morgon


Imorse ställde jag kroppens egen väckarklocka.

Resultatet? Fåglarnas morgonserenad väckte mig klockan åtta. Denna uppskattades mucho av katterna, de satt parkerade vid ytterdörren, i ivrig väntan på att få slinka ut på sin fiktiva fågeljakt. För inte vågar de sätta gaddarna i något flygfä på riktigt, eller?!?

Hade nog behövt mer sömn egentligen, natten var orolig. Ibland då jag är själv med kidsen knäpper och knakar det så mycket överallt och på verandan stampar en hel armé med människor/älgar/rävar/vargar/vildsvin/grävlingar...

Det finns dock inget härligare än mornarna här. Att kunna ramla ut i trädgården i bara mässingen, känna svalkan av dagg i gräset, blicka ut mot det spegelblanka, lugna vattnet, i vilket man kommer att tillbringa en stor del av dagen...

Men oj då, fungerar inte TV-boxen barn, får vi inte in Barnkanalen? Äh, jag sticker upp på taket och vrider till antennen lite. Inte bättre? Hm, det var visst fjärrkontrollens batterier som var sömniga...Byta, byta, nehe, Barnkanalen fortfarande non fungerande. Ok, det blir videon Lilo och Stitch istället för Blue Water High. Bara jag får min morgonlatte så kan jag ta vad som helst.

Vad kan jag hjälpa till med? undrar sonen. Nu är det inte så att han är en ocean av hjälpsamhet, nej, det hela handlar om kalla, ekonomiska beräkningar. Inspirerade av några grannar här ute på landet har vi i liten skala infört att man kan få några kronor om man utför diverse uppdrag.

Visst, man kan tycka att kidsen skall hjälpa till ändå, utan betalning, men då lockar andra sysselsättningar mer kan jag säga...Och då jag letar i minnenas arkiv hittar jag inte så många bevis på att undertecknad på ren, ideell basis bidrog till att hålla barndomens trädgård i toppskick.

Därför fick lillemannen en femkrona om han vattnade i trädgården. Ett ganska tungt arbete, faktiskt, då detta innebär fyllande av vattenkannan, kånkandet av denna till de olika bevattningsställena i trädgården, som är på 3000 kvm...

Snart drar vi iväg på femminutaren till badet. Lunchen är redan klar, resterna från igår ligger och väntar i kylen, kaffetermosen är välfylld och boken nerpackad.

Och i eftermiddag, då maken kommer, skall jag cykla in till Strängnäs, för motionens skull. Jaha, är det rea överallt nu, hade jag ingen aaaaning om...


KRAM

Inga kommentarer: