måndag 22 juni 2009

En shoppingdags färd mot natt


"Mamma, jag hade tänkt ta foppatofflorna idag..."

"Nähä du, lilla snufsan, det blir INGA sådana utan rejäla gympaskor som du kan GÅ i länge"

Efter någon liter sexårstrotsgråt togs de senare på, i protest...Men jag känner verkligen smått avsky för de där plastiga tofflorna som folk envisas med att trampa runt i, år efter år. Visst, jag har några liknande på landet men de används I TRÄDGÅRDEN.

Men hur kom det sig förresten att jag just idag glömt mitt survival kit, d v s min Hello Kitty necessär innehållandes allt man kan behöva: plåster, alvedon, synål och tråd...Jo, visst ja, den låg ju kvar i min vanliga kärringslunga. Shoppingdagen till ära var det stora ryggsäcken som plockats fram.

För redan halvvägs till ikeabussen uppvisade dotterns hälar små vattenblåsor; gympaskorna var visst lite trånga i värmen...Tänk foppa,  luftiga i sin konstruktion OCH försedda med lufthål...

Nåväl, summa summarum blev det en lyckad dag; i dryga fyra timmar travade vi omkring ute vid den kungliga kurvan (dottern i sandaler panikinhandlade på RUSTA), och fyndade diverse småplock. Men allra mest minnesvärd blev nog paraden som råkade inträffa precis innan avfärd. Jag fick förklara för ungarna att den inte hade något som helst med IKEA att göra...

Nu är sommarlovslediga fötter trötta och det har blivit dags för John Blund. Sedan ett bra tag snusar sonen och hans övernattande kompis och jag antar att dottern också gör det; hon sover över hos kompisens lillasyster.

Ny dag imorgon och då blir det bad av något slag någonstans.

Tusen somriga kramar till er alla!

Inga kommentarer: