fredag 8 maj 2009

Fokuseringens mästarinna



Igår åkte jag till jobbet arg som ett bi.





Detta efter frukosttjafs med kidsen och på grund av morgonens tighta schema förblev det hela tråkigt outrett.

Idag färdades en glad och harmonisk mamma samma sträcka.
Detta efter en nästintill perfekt morgon med barnen, där mysigt småsnack samt funderingar över dagens happenings avhandlades.

Trots ovanstående fakta genomarbetades bägge jobbdagarna på liknande sätt, innehållande alltifrån fakta om Canada till läsning av Romeo and Juliet. Inga raseriutbrott
eller liknande avslöjade min sinnesstämning under gårdagen.

Uppenbarligen har jag lärt mig den svåra konsten att fokusera; det är här och nu som gäller och bort med privata bryenden på jobbet och vice versa. Jag tänker exempelvis inte, längre, på eleven X resultat på senaste provet i engelska då jag spelar Yatzy med mina barn.

Är det åldern, erfarenheten eller bara överlevnadsinstinkten...? Eller har kanske några kloka slutsatser från tidigare tillfällen i livet, då det liksom kokat över, spelat in? Förstår jag äntligen att man inte kan lösa femtusen problem samtidigt och hålla koll på allt och alla överallt hela tiden?

I hope so!

Nåväl, denna helg fokar vi på körsång för dotterns del, hon tränar till den stora uppvisningen av musikalen Noas ark nästa vecka, fotboll med sonen samt en oerhört efterlängtad sleepover hos syrran med familj. Innan den skall jag fullständigt egoistskt, underbart njuta bort några timmar i frisörstolen...



Ha det nu så gott och fredagskramar till er alla!

Inga kommentarer: