måndag 25 maj 2009

Bara barnet...


"Nej, du får inte stanna uppe och se på TV, filmen är inte för barn" .

"Men, mamma, du är också ett barn, till mormor och morfar ju..."

Ibland får man sådana där tokiga och smålogiska svar. Nu för tiden förstår ju sonen hur det hela hänger ihop, men det är kul att retas lite...

Dock känner jag att jag ganska ofta  och så självklart "tar fram barnet inom mig"/uppträder som ett barn:

1, Då det endast är en kaka kvar och det råkar vara en av mina favvosorter.

Huvudsaken att barnen får göre sig icke besvär här, inte. 

Och råkar vi baka här hemma vill jag också slicka skålen...

2, Då melodifestivalen är on  missar jag inte den så gärna, särskilt inte om Carola på något sätt är inblandad. Missar överhuvudtaget inte så mycket där Carola är med, idolen sedan elvaårsåldern ger man inte upp. En av mina bästa kompisar var faktiskt med i samma kör som hon...

3, Då jag förlorar i Singstar, eller i Monopol för barn eller...blir jag väldigt mycket ett surt barn.

4, Då jag, trots otroliga brister, släpper loss fullständigt på fotbollsplanen,  ler sonen lite snällt och ropar uppmuntrande hejarop...då är det jag som är kidset.

5, Då jag, varande mycket arg,  ignorerar all pedagogik och skäller högt och ljudligt på man och barn, smäller i dörrar, stampar i golvet...då är jag en trotsig sexåring igen.

I helgen skall faktiskt jag och dottern ta tåget hem till min mamma och pappa. Där transformeras jag återigen till fullskalig dotter; "du är ju alltid vår lilla kicka", som pappa brukar säga. Tänk, jag har redan börjat påminna sonen om hans löfte att alltid krama o pussa sin lilla mamma, hur stor han än blir. Fast kanske inte i skolan, då alla ser, säger han då...

Nåväl, jag ska i alla fall övernatta i mitt gamla flickrum, som delvis gjorts om sen jag bodde där, besöka lekparken jag hängde i förr, bege mig ut på upptäcktsfärd i skogen, mysa, fika...

På lördag  omvandlas jag dock till en... 20-åring?!? Då skall jag umgås i kubik med en mycket nära och kär vän och göra en massa kul! 

Lääängtar till helgen...redan!

Kram, kram

2 kommentarer:

Josephine Boman sa...

O de ska bli sååå kuuul!!!

Välkommen ystra tjugoåring!

KRAMAR

Lotta sa...

Tackar, tackar du likasinnade medsyster!