lördag 8 januari 2011

Lediga lördag


Inte många knop har gjorts idag; endast några små ärenden samt en vinterpromenad har avverkats.

Det viktigaste ärendet har dock inte blivit riktigt löst och det gäller hamsterburen: Jag tyckte redan från början att den såg lite väl plastig och opålitlig ut, namnet "De Luxe" till trots. Och mycket riktigt, redan vid första monteringen av taket gick en liten plastbit bort och ja, det var jag som orsakade skadan. Sedan dess har ytterligare skadeincidenter inträffat och jag vill nu reklamera samt byta buren till en helgallervariant.

Anledningen till att vi valde helplastburen stavas k-a-t-t-e-r-n-a; ja, de skulle inte kunna komma åt det lilla livet lika enkelt i en sådan. Fast nog satt bestarna där på pass och lurade, antingen vid eller PÅ buren, slickande sig om sina hungriga munnar, klösande med sina riviga tassar.

Som tur var hittade vi den ultimata lösningen: Chico fick helt enkelt en walk-in-closet, med låsbar dörr (äldstekatten Maja kan ju öppna vanliga dörrar). Så på en byrå mitt bland kidsens kläder i deras garderob håller hon nu till; sonen är mycket noga med att tända lampan på morgonen och släcka den sen igen på kvällen. Ja, han tar överhuvudtaget mycket väl hand om sitt lilla djur med allt vad det innebär av matning, underhållning och så vidare.

Fast ungarnas kläder luktar ganska mycket...hamster.

Nåväl, efter kontakt med affären där hela hamsterpaketet inhandlades hoppas jag att det går att lämna in plastskiten och som sagt få en med mer galler istället. Jag vet ännu inte hur det hela avlöper, chefen skulle visst kontaktas, utfrågas och sedan skulle någon ringa upp mig igen...

Ja, ja, gott folk, ett långt, härligt lov är snart till ända och jag konstaterar att det varit en perfekt blandning av diverse ingredienser såsom sociala trevligheter med släkt och vänner, familjemys, pyjamassoftande lääänge, skidåkning, pulkasus...

Imorgon kör en del igång igen, fotbollsmatcher samt handbollsträning står på agenden men även sociala mysigheter, så man kan njuta av sista lovdagen innan arbetsveckan tar vid på måndag.

Kramisar till alla lördagslirare!

Inga kommentarer: