tisdag 18 maj 2010

Sköna maj

Bara älskar dessa sommardofter som slår emot en: På landet luktar det av knoppande, småspirande natur; jord, gräs och tänk snart sprider syrénen sin tunga, insvepande doft också...

Här i stan blandas det gröna upp med förföriska dofter från diverse uteserveringar; jag tycker att det luktar "utomlands". Människorna blir också annorlunda i och med den härliga, första riktiga värmen: Likt kalvar på grönbete släpper vi loss på något sätt, så ystra och glada över att ha tinat upp och slingrat oss ur det vintriga isgreppet.

Kanske blir det en spontanglass efter jobbet eller kanske till och med ett glas vitt bara så där, en vanlig vardag, lite internationellt laid back...

Jag uppskattar oerhört den mix av stadsliv kontra torparliv som mitt liv innebär men jag måste erkänna att i den bästa av världar skulle jag bo exakt där jag gör nu fast i ett radhus. Endast en liten, liten täppa där man nästan inte får plats med mer än en minigräsmatta samt några pelargoner, skulle utgöra den magiska skillanden från nu.

Så här känner jag alltid från maj till augusti, övriga månader anser jag att vi inte kan bo bättre.

Sen till den lilla pikanta detaljen att det inte finns så vidare värst många radhus här på holmen heller och de få som är tillgängliga kostar på tok för mycket.

So, dream on babe...

Annars kan jag konstatera att maj är lika knökfull i år som andra år; ingen pardon här. Bara denna vecka är det tre aktivitetsavslutningar för kidsen, skolans dag med en massa happenings inklusive förmodat föräldrabakande, möte på skolan, två kalas i helgen (varav det ena är min dotters), fotbollsmatch för sonen; alles toppat med två utemiddagar för undertecknad.

Lägg därtill alla picknickar och skolmatsäckar; misstänker rentav grannarna att vi börjat bedriva någon slags cateringverksamhet i smyg...?

(Sen har man en del slutprov att rätta också, och betyg att sätta, och...)

Ibland har man kul nästan jämt; men varför inte lägga en massa roligheter i tråkiga, urgrå november istället???

Nähä, nu måste jag hasta vidare till dotterns körkonsert!

KRAM

1 kommentar:

Josephine sa...

Jajamensan. Skriver under på hela sköna maj!

Längtar så efter juni faktiskt! ;-)

KRAM