fredag 7 maj 2010

Fredagsstatus


Nu blir det lite bensnack igen: Jag har hamnat i något trist mellanläge; glädjen över att överhuvudtaget kunna gå och stödja på onda benet har förbytts i en oändlig frustration och irritation över att inte kunna gå samt använda benet på ett normalt sätt.

Jag får hela tiden tänka på en hel massa saker då jag tar mig fram: Att sätta i hälen först, rulla steget samt stampa av med tårna och att böja benet mycket mera än vad jag gör. Jag ser onekligen ganska komisk ut där jag spatserar fram och ibland fungerar det tyvärr inte att TÄNKA så förbannat mycket, till exempel då man nästan blir påkörd vid övergångsställen...

Dock är jag en vecka "före i utvecklingen"; min läkare menade att gå utan kryckor skulle bli aktuellt först inom 3-4 veckor efter att jag fick börja använda benet. Nu gör jag det litegrann både hemma och på jobbet (och det har bara gått två veckor) och ute använder jag bara en krycka.

Men som sagt, tålamodet tryter just nu...vill liksom mer, även om jag inser att 80 dagar på kryckor har sitt pris i nedsatt muskelaktivitet.

Fick under ett utvecklingssamtal, med en mamma som är sjukgymnast, veta att man kan hyra en slags strömutrustning som man använder för att "väcka" slöa muskler vid rehabträning. Skall idag höra med min sjuktränare om detta kan vara något för mig. Utrustningen liknar sådana där magtränare man kan köpa via TV-shop och liknande. Tänk, bulkiga muskler runt knäna, yeah, yeah...

Men som sagt, det är bara att kämpa på med mina rehabpass. Just nu består de av motionscykel sammanlagt en mil om dagen samt diverse övningar med viktmanschetter, balansplatta, bollar, you name it...Molly brukar ta en mycket aktiv del av mina pass, då jag cyklar sitter hon ofta farligt nära pedalerna och bollarna vill hon gärna hjälpa till att puffa på.

Idag blir det en ganska lugn fredag, ska hämta kidsen tidigt och ta en promenad med dem in till stan; sonen vill köpa pingisracket på Stadium, han har nosat upp att det är rea på just sådana där...Imorgon förmiddagsfotbollsmatch samt mysigt eftermiddags-och kvällsbesök hos goda vänner på Värmdö, lovely!

Fredagskramar till alla!

Inga kommentarer: