torsdag 4 november 2010

Lazy feeling...


Småland calling...

Njuter i fulla drag av några dagars ledighet med absolut uppassning. Det är med nöd och näppe jag tillåts hjälpa till här hos svärföräldrarna; men imorse tvingade jag mig till en diskmaskinstömning i alla fall. Jag menar, efter nära 20 år tillsammans med storsonen i huset har jag liksom hälsat på här några gånger, och då lärt mig var saker och ting har sin plats i skåpen, nästan...

Förutom god lunch samt oändliga fikapauser med fantastiska bakverk a la svärmor har jag idag hunnit med att besöka ortens lilla bibliotek, lira bandy med kidsen samt ta en rejäl lantlig powerwalk. Den inkluderade ett plask rakt ner i lervällingen vid en bondgård som passerades, hade så klart glömt gummipjuksen hemma i stan, samt ett möte med Highland Cattle- kossor; som verkade bli rädda för min mobilkamera...

Men vädret hör ni; är det vår eller vad? Inte mig emot med värme och ljumma vindar, men frågan är om det blir någon snö och vinter överhuvudtaget? "Hur kan man bara ogilla vintern?", undrade dottern vid fikabordet då hon hörde min skeptiska inställning till alltför mycket snö och isande kyla. Jag tycker nämligen att det räcker med ungefär fyra veckor av intensiv vinter, då hinner man med pulka, skidor, mysig glöggkänsla och så...

(Förresten är kall, ljus glögg fantastiskt god på sommaren också...)

Svärfar visste dock på råd då en släkting till honom redan spått vintervädret 2010: Genom analys av tre grismjältars form kunde han utläsa att ja, det blir snö INNAN jul och sedan nada, ingen långvarig, glittrande vit vintermatta.

He who lives will see....
Ha det nu så gott alla semesterlirare, var ni än befinner er!
KRAAAAAAAAAAAM







Inga kommentarer: