fredag 26 november 2010

Fredagsrapport



Tur man är flexibel här i livet.


Istället för att åka på mysig laserdomeutflykt med en klass på jobbet samt spendera fredagskvällen med goda vänner över en förhoppningsvis god middag a la Wilhelmsson, så blev det istället vab och lugn hemmakväll för hela slanten idag.


Dottern kräktes flera gånger under natten och har nu lite lätt feber. Vet dock inte hur mycket då den enda febertermometern jag hittade gått sönder. Övriga två styck termometrar lyser med sin frånvaro; lite retsamt så där, för deras fodral ligger kvar i medicinväskan...

Och hur blir det i helgen? Det är dans, hemmadisko, handbollsturneringar inbokade...Nåväl, vi får ta en dag i taget helt enkelt och kolla läget. Hälsan går faktiskt före allt annat, så är det bara.

Ibland tänker jag på familjer som drabbats av riktig sjukdom, t e x cancer, eller svåra trafikolyckor, alltså sådant som blir helt och hållet livsavgörande, som ställer hela tillvaron på ända och förändrar allt.

Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle kunna vara, jag är ju än så länge lyckligt förskonad från sådana hemskheter. Den enda snudd på något som skulle kunna anses ligga lite i närheten, eller någonstans i den närmaste periferin, var väl då jag bröt benet och levde den enbetes liv i februari. Men då visste jag hela tiden att det skulle bli bra några sjukgymnastikmånader senare.

Man skall vara så tacksam för det man har, så är det bara, och försöka njuta mer av de små glimtarna i vardagen. Seize the day-mantrat får jag ofta repetera, om och om igen, särskilt i perioder då gnällpella visar sitt fula tryne.

Igår kväll klagade jag till exempel på att katten Molly väsnades lite väl mycket, hon får ju så kallade kvällsryck då hon bara drar runt och leker med icke lämpliga små saker, nu en julgranskula som lite väl tidigt farit fram från en jullåda. Och sen inatt hade jag så en mardröm, där Molly trillade ner från balkongen och dog; som om hon överhuvudtaget skulle sticka ut nosen i detta kalla, vita. Kram på dig Molly, du får en extra godisbit till fredagsmyset!

Nu skall jag gå och ta tag i denna dag, som tur är har jag en hel del rättningsmaterial med mig hem. Jippieeee!!!





Kram på er alla fredagslirare!

Inga kommentarer: