söndag 20 december 2009

Check


Har jag handlat några julklappar?-Nej.

Har jag julstädat?-Nej, men jag har förflyttat en massa möbler med mera från matsalen/makens kontor till sovrummet; för det kan ju stängas till nu i jul då släkt och vänner kommer på besök. Hittills har vi fått stuva in folk och fä i vårt lilla kök, mysigt men opraktiskt.

Har jag klätt granen?-Nej, men maken har köpt en kungsgran, som fortfarande ligger i bilen.

Har jag lagat mitt matbidrag till julaftonens släktknytis?-Nej, fast maken har i alla fall inhandlat en burk ansjovis, de brukar ju vara hett villebråd så här års.

Har jag julkänsla; den där känslan av ultimat frid, lugn och ro och en önskan att bara umgås och mysa med familj och vänner?-JA!

Om den kom samtidigt med snön vet jag inte, men känslan finns här för första gången på länge, länge.

Och den är viktigare än ett perfekt städat hem, sju sorters julkakor samt en massa julklappar; kanske håller inte de yngre familjemedlemmarna riktigt med om det sistnämnda...men ändå.

Paus här; för liten utskällning av maken som är på god väg att äta upp alla våra hembakta pepparkakor; min julefrid störs av detta och lusten att baka fler sådana finns inte. Men så ja, nu byttes de mot nötter, såna där man knäcker själv. Tyvärr sprätter skalen iväg lite överallt och hur utmärkta dessa skalbitar är som leksaker brukar katterna upptäcka under sina små leksessioner-mitt i natten...

Nähä, nu är det hög tid att börja göra upp planer för vad jag skall åstadkomma imorgon, för hur jullugn och tillfreds jag än är, så finns det en del must-dos kvar...Men först skall jag njuta av min nya passion, äppelglögg!

Kramisar till er alla out there!




Inga kommentarer: