onsdag 8 december 2010

Prio, prio

"Åh vad jag önskar att jag var en lika duktig fotomamma som du", sa jag till en väninna häromdagen.

Ja, en sådan som inte bara ryckvis och sporadiskt för över bilder o filmer till datorn. Nej, en som fixar och trixar med album, mappar som har informerande, berättande text i kanten, under eller över. En sådan som skickar bilder till nära och kära för uppdatering av tillväxt och välmående...

Jag gjorde ett tappert försök för något år sedan och skapade ett album i cyberspace, mest för att i alla fall ha några bilder kvar vid ett eventuellt datahaveri. Och visst, det finns fortfarande kvar men hur ofta går jag in där och arbetar?

"Det vore så enormt kul för barnen att ha lite fina minnen från deras barndom, nu känns det som om allt är en enda osorterad bildgröt, hafsigt ihoprörd", fortsatte jag i samma lite neggiga stil.

"Visst, men du, jag har ingen blogg, det har ju faktiskt du", upplyste mig väninnan vidare, "DET om något är väl ett minnesmonument...

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ja, just det ja, jag bloggar sedan 2008 och det jag skriver om är mestadels vardagsbetraktelser kring det liv jag lever just för tillfället, med mina barn och min man (nja, han figurerar ganska så sällan här, men ändå).

Återigen får jag bevis för att allt bara handlar om PRIORITERINGAR. När man utfört det där mest basala, som att tvätta, laga mat, läsa läxor med kidsen, hämta och lämna; då får man verkligen sålla ut det man allra helst vill sysselsätta sig med.

Och där, bland alla ställningstaganden över vad egentiden skall användas till, där vinner bloggandet över fotofixandet, med hästlängder!!!

Och snart , mycket snart, tror jag att det finns en lämplig regent att lämna över hela fotofixkronan till: dottern!
Vi börjar så smått nu till jul, med att hon får sköta julkortsbestyren. Runt tjugo egenhändigt tillverkade julkort levererades igår hem från fritids, det skall bara filas lite på texten som var något otydlig på sina ställen...Antar att det är fler alster på ingång!

Nu är det dags att ta tag i den lediga dagen, som kommer ägnas åt rättning; ett basalt måste nu i betygstider!


KRAM

Inga kommentarer: