onsdag 15 december 2010

Dagens funderingar

(Årets luciamorgon i SVT sändes från Kungsholms kyrka...kika gärna på SVT Play.)

Inser att det kanske ändå blir sms-julhälsning i år, också....Dotterns förväntade produktion av julkort understiger efterfrågan och hon säger sig inte heller ha tid att göra fler; det är lek med kompisar, luciatåg med mera som går före...Beslut måste tas under dagen känner jag, är väl sista dan med julkortsfrimärken imorgon?

Denna dag går i snörvlandets tecken, jag är förkyld med bultande bihålor, huvud och sen släpar jag runt på en seeeeg stor klump till kropp. Jag som hade tänkt gå ner i gymmet och köra lite lätt träning. Men det kanske bli ett jullovsgöra? Det är nog då jag inleder min Beach-11 kamp, när jag förätit mig på kola, knäck, pepparkakor?!?

Men lite nytta måste jag ändå göra today, exempelvis hämta sonens sista leverans från Fem Förlag, så att alla kunder får sina beställningar innan jul. Jag beundrar honom för hans jobb med jultidningsförsäljningen, inte var jag en så idog och målmedveten 10-åring, jag lattjade mest runt och hängde upp och ner i träden...

Och just det, dotterns luciakrona saknar fyra fungerande ljus, hm, bara ett enda är i lysande skick...Imorn är det nämligen dags för hennes luciatåg på skolan och då får vem som vara lucia.

I söndags däremot, då hennes kör lussade så otroligt vackert och fint i ståtliga Kungsholms kyrka, var det mer traditionellt med bara en ljusdrottning, till en liten "icke-luciasflickas" förtret som hade missat detta och kom med luciakronan på, men det löste sig.

Varje år sitter jag där tårögd i kyrkobänken och förundras över hur duktiga körmedlemmarna är; låtarna "sitter som en smäck", de tågar ut och in helt perfekt.

Kan man översätta det till hemmamiljö månne, den där drillningen? Med alldeles perfekta uttåganden, utan störningsmoment, då det är skolgåendedags? Perfekta intåganden i sovrummet, utan en massa "jag ska bara...först" då det är sänggåendedags?

You wish...Det finns någon mer i familjen som har lite svårt att komma i säng om kvällarna, men det beror oftast på att sporten på TV:n/datorn lockar och drar. Undertecknad har just nu nästan det motsatta dilemmat, jag somnar vid dotterns och min bokläsning sådär vid 21-snåret. Inte konstigt att tvätten ligger i drivor, hånfullt oinvikt och katterna jamar utsvultet vid sina urslickade matskålar...

Snart blir det ändring, för snart är det jullov och många stundande "vi-går-i-pyjamas-hela-dan-och-pysslar-och-myser" dagar...Läääängtar!

Och slutligen; ingen skulle bli gladare än dottern om granen nedan blir till wilhelmssonsk verklighet i jul:
http://www.expressen.se/levabo/1.2255323/har-ar-arets-gran-rosa-och-metallic

Kramisar






Inga kommentarer: