onsdag 15 september 2010

Ljust depp...

Tidig morgon, regnet smattrar ivrigt och lite uppfordrande på fönsterrutan: "Gå upp nu"! "Ja, ja, bara vila en liten nanosekund till..." Det är alldeles kylkallt i sovrummet, kanske beror det på att jag envist vägrar att stänga vädringsfönstret under natten, brr!!! Jag vill på något sätt inte erkänna att det faktiskt råder murrigt höstläge nu, sommaren är long gone, det märks tyvärr alltför väl både fysiskt och psykiskt. Var är de solvarma rosékvällarna då livet tedde sig så lätt och glatt, no worries at all och "det tar vi imorn..."???

Men med en spinnande varm liten kattkropp, i form av Molly, på magen är det helt möjligt att slumra lite till...

"Rise n´shine", så klart är man tvungen att hoppa upp, ta tag i dagen, även denna "min dag" då jag är ledig. Ledig och ledig ja, det är ganska sällan jag är just det. Jobbet kräver sitt och resten av dagen går åt till alldeles urtrista vardagssysslor, som inte alltid hinns med de övriga dagarna.

Tankar om att gå på roliga, utvecklande, utmanande kurser finns där hela tiden men ännu har jag inte kommit till skott och hushållsbestyren tar liksom över.

Dock är det oerhört skönt att kunna ta dagen lite i sin egen takt, kunna sitta hemma i myshörnet och jobba eller dra till närbiblioteket och lyxa till det, kanske med en fika för billig penning i det nyrenoverade kaféet?

Just det, ännu ett ljus i mörkret måste jag berätta om: Jag har känt en enorm tristess och ett riktigt motstånd inför matlagningen nu i höst. Det är inte själva tillverkningen av middagar med mera i sig som är jobbigt utan det är att komma på vad man skall ha, rota i receptpärmar och kokböcker, BLÄÄÄ!

Maken beställde en provpåse på mataffären.se; Coops eget konkurrensalternativ till vimlet av alla de kassar med hemlevererad mat och recept som numera finns out there. Fast här kan man även beställa hem "vanliga" matvaror samtidigt, sååå bra! Och maträtterna känns något mer familjeanpassade än de linssoppor med mera som var i Linas matkasse, som vi tidigare provat. Det är lite mer av falukorv-och makaronerstuket i Coops; fast goda varianter på falukorv och makaroner och mycket grönsaker och ekologiskt! Rekommenderas!

Nähä, nu skall jag bege mig ut på promenad i mina nyinköpta, knallröda gummistövlar och andas in hösten...

KRAM



Inga kommentarer: