måndag 2 augusti 2010

Howdy!



Med "denna här" närvarande skulle nog bygget gå nåååågot snabbare...(OBS!Tyvärr är vår lada 1000 % risigare än den Ernst fixade, se bilden...)



Hej hopp!

Nu är vi torpare igen, i alla fall för några dagar. Kidsen och jag kom hit igår, medan maken redan slagit ihjäl några dagar här, byggandes ladutak tillsammans med sina föräldrar.

Jag tyckte det var smidigast att vara i stan med ungarna och låta byggarna vara ifred ett slag...Men det är ingen direkt vila att "ta hand om" sommarlovslediga barn. Eller rättare sagt underhålla dem, för det är det som det handlar om.

Då man är inne på tjugonde omgången Yatzy eller liknande vill man gärna roa sig med något annat och förresten nöjer sig inte de små med enbart mammas umgänge längre, näe, det talas om kompisar mest hela tiden.

Så, vi har därför gjort mysiga grejer med kidsens kompisar, de man fått tag på i semestertider vill säga. Bland annat hanns det med ett besök på Grönan och det blev tyvärr en lika sockervaddsklistrig,svettig samt knökfull upplevelse som jag hade misstänkt. (Fast inte så tokdyr ändå; vi hade egen matsäck med och våra yngsta sjuåringar gick in gratis eftersom de blivit ett år yngre dagen till ära...)

Dock var ungarna nöjda och vi mammor också, fast det blev vi egentligen först senare på kvällen då vi grillade och pimplade rosé på vår fantastiska innergård; jag bara älskar den!

Ett antal fisketurer har jag också varit med om, både i stan och ute hos syrran. Fiskandets ädla konst är nämligen Emils nya passionerade intresse och han delar det med några klasskompisar. Vi föräldrar får nog göra upp något slags schema vad det lider, för vilka som skall joina dem.

Jag spenderade exempelvis två timmar i hällregn på en av bryggorna vid Norr Mälarstrand the other day. Flertalet var de gånger jag började humma något om att "gå hem", "spela PS istället", inte ens då jag lockade med "baka något hemma" eller rentav"handla godis" fick jag något positivt gensvar. Inte kunde jag klandra killarna heller, fångsten var enorm; tre aborrar modell giant samt fem mörtar.

Igår kväll fiske igen, fast då här på landet. Nada fångst då, MEN ett äldre par som fiskade strax intill donerade sin enda firre till oss, en lagom stor aborre. Med hjälp av sin Handbok i fiske rensade, stekte och serverade sonen alldeles själv sin gåva.

Tillvaron i torpet skulle kunna vara smått kaotisk, trädgården liknar en byggarbetsplats, regnet ööööööser ner och då vare sig det lilla rummet i ladan eller sovloftet för tillfället fungerar som gästrum trängs vi alla i det lilla torputrymmet. Men, som tur är fungerar allt oerhört smidigt, svärmor och jag sköter markservicen samt hindrar kidsen från att ha ihjäl varandra medan gubbarna fixar taket.

Fast det är klart, solen får gärna titta fram så vi kan gå och bada, livet blir mycket enklare och bra mycket varmare då...

Men, men jag skall njuta av de sista sommarlovsdagarna, på fredag far vi till stan, nu för ett längre uppehåll. Dock är vi tillbaka här igen inom några veckor, den gamla vedspisen har jag fortfarande inte vitmålat, loftet bör färdigställas någon gång eller så vill man fly tillbaka hit till det enkla, lugna livet och "bara vara", då ekorrhjulet åter satts på snurrläge...





KRAM

Inga kommentarer: